Karancsi Csaba
Tartalom
A szerző megjegyzése
Azért választottam ezt a korosztályt, mert – habár fakultatív módon – ennek a korosztálynak tartok hittant Tégláson a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában. A munkámat szeretném a kötelezőn bevezetett hit- és erkölcsoktatáshoz (elsősorban a baptista bibliaismeret oktatásához) igazítani, illetve ehhez segítséget adni. Éppen ezért hasznosnak látom az összehasonlító elemzést. Amikor akár a baptista bibliaismeretről, akár a görög katolikus (vagy egyéb) hittanról beszélünk, akkor beleértjük az erkölcstant is. Tehát a felekezeti hittanoktatás nem elégszik meg az adott felekezet hitvallási tételeinek tanításával, hitre neveléssel, hanem a társadalmi normák, etikai szabályok tanítására, erkölcsi nevelésére is törekszik.
Baptista bibliaismeret
Oktatási cél:
A Biblia igazságainak megismertetése.
A teremtő és gondviselő Atya bemutatása.
Nevelési cél:
A bibliaismeret középpontjában a mindenható Isten kijelentése áll, amely képes formálni a gyermeki személyiséget – testi, szellemi és lelki értelemben egyaránt. A gyerekek
- társaikhoz aló viszonyának
- családjukhoz való viszonyának
- környezetükhöz való viszonyának
- értékrendjüknek
- normarendszerüknek
- gondolkodásmódjuknak
- viselkedésmódjuknak a fejlesztése, alakítása.
Erkölcsi nevelési cél:
A Bibliaismeret egyben erkölcsi nevelés is.
Célja a tanulók erkölcsi érzékének fejlesztése,
az Isten Igéjében megfogalmazott és általában az európai keresztény kultúra alapvető erkölcsi értékeinek tanulmányozása és alkalmazása a mindennapokban azzal a szándékkal, hogy
- mindez segítségükre legyen a megfelelő életvezetés és értékrend kialakításában
- az önálló véleményformálásban
- erkölcsi problémáik tudatosításában
- és a felelős döntéshozatalban.
Az erkölcsi kérdésekről való gondolkodás során az elemi értékek fokozatosan értékrenddé, többé-kevésbé koherens, folyamatosan formálódó meggyőződésekké állnak össze, amelyek később meghatározó módon befolyásolják a felnőttkori keresztény életmódot, életfelfogást és életminőséget.
Görög katolikus hittan
Oktatási cél:
Megismertetni Isten gondviselő szeretetét.
Megismertetni Jézus örömhírét, tanítását és életét.
Bemutatni és megismerni az egyház életét.
Nevelési cél:
Bevezetni a gyermekeket a keresztény életbe, hogy az egyház öntudatos tagjai legyenek.
Segíteni a fiatalokat abban, hogy a megismert keresztény értékek készséggé váljanak életükben.
Rávezetni a gyerekeket arra az életérzésre, hogy Isten szerető Atyjuk és Barátjuk.
Erkölcsi nevelési cél:
Nem az a jó keresztény, aki ismeri Jézus Krisztus tanítását, hanem az, aki Jézus tanítása szerint él, aki erre törekszik.
A hitoktatás sarkalatos pontja az, hogy a diákokban készséggé váljon a keresztény erkölcsi élet.
Az erkölcsi nevelés fő összetevői: szeretet, felelősség, jó és rossz, önismeret, alázat, belső tartás, keresztény értékeink, szociális érzékenység, áldozatkészség, a jó keresése, a bűn kerülése (nem a büntetés miatt!), a többre való törekvés, erkölcsi és testi egészség.
Liturgikus nevelési cél:
A liturgia keresztény élet csúcsa és forrása.
- Erre lelkileg is rá kell vezetni a gyermekeket.
- A lelki életre nevelés mellett liturgikus életre is nevelni kell.
- Az alapvető gyakorlatok (keresztvetés, imádságok, köszönések, templomi viselkedés stb.) elsajátítása mellett tanuljon meg a gyermek bekapcsolódni a liturgiába úgy, hogy az végül is élete szerves részévé váljon.
A hittanórák vissza-visszatérő témájának kell lennie a liturgikus év megünneplésének. A görög katolikus fenntartású iskola keretein belül az osztálymisék és az iskola egész közösségének ünnepi liturgiája a közösség valódi ünnepe legyen.
Azért választottam ezt a korosztályt, mert – habár fakultatív módon – ennek a korosztálynak tartok hittant Tégláson a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában. A munkámat szeretném a kötelezőn bevezetett hit- és erkölcsoktatáshoz (elsősorban a baptista bibliaismeret oktatásához) igazítani, illetve ehhez segítséget adni. Éppen ezért hasznosnak látom az összehasonlító elemzést. Amikor akár a baptista bibliaismeretről, akár a görög katolikus (vagy egyéb) hittanról beszélünk, akkor beleértjük az erkölcstant is. Tehát a felekezeti hittanoktatás nem elégszik meg az adott felekezet hitvallási tételeinek tanításával, hitre neveléssel, hanem a társadalmi normák, etikai szabályok tanítására, erkölcsi nevelésére is törekszik.
Összehasonlítás
Lényeges eltérések mutatkoznak abban, hogy amíg a baptista bibliaismeret oktatási céljában a Biblia igazságai, a teremtő és gondviselő Isten bemutatása áll, a görög katolikus hittan ezeken túl fontosnak tartja az egyház megismerését is. A nevelési célok különbségében látjuk, hogy a baptista bibliaismeret, inkább az ige hatósugarában, a görög katolikus hittan a vallás (az egyház) hatósugarában kívánja formálni a gyermek személyiségét. Az erkölcsi nevelés tekintetében nem tapasztalható ez a különbség. Mindkét felekezet a keresztény erkölcs egyéni és társadalmat formáló szerepét kívánja erősíteni a gyermekben. A felhalmozott keresztény erkölcs védőpajzsát kívánja a felnövekvő nemzedék kezébe adni. A különbség az, hogy míg baptista bibliaismereti oktatás lemond az identitás kialakításáról, illetve erősítéséről, addig a görög katolikus hittan erőteljesen munkálja. Véleményem szerint két szélső érték mentén halad a két felekezet. (Habár a nagy egyházak a görög katolikus elven haladnak. Még a protestáns református egyház is.)
Hiszem, hogy mindkét megoldás lehet áldás, ha egyrészről Isten által elhívatott pedagógusok munkálják, másrészről, ha a gyermekben a Szentlélek kimunkálja a kötődést. Csak Isten tudja, és fogja igazolni az egyik, vagy a másik létjogosultságát.
A tanterv
A tanterv készítésekor figyelembe kell venni:
A kognitív követelményeket
- Mit kell ténylegesen tudnia a gyermekeknek.
- Mit milyen szinten kell megtanítani a gyermekeknek.
- Milyen ismeretet kell megszereznie az adott időszak alatt a gyermekeknek.
- Kinek milyen képességekkel rendelkező gyermekeket kell tanítani.
Az affektív követelményeket
- Milyen
- beállítottságú
- attitűdű
iii. meggyőződésű
- emocionális viselkedésű gyermekeket kell tanítani.
- Fontos az érzelmi beállítódás az ismeretekhez kötődően.
- Ne csak ismerjék, hanem szeressék meg.
- Elengedhetetlen az érzelmi nevelés, formálás is.
- A jót szeresse, a rosszat ne szeresse a gyermek.
A pszichomotoros követelményeket
- Amit megtanult és megszeretett, hogyan cselekedje.
- Tanulási praxisok kialakítása.
- A nevelés cselekedetekben megmutatkozó hatása
- Például: az imádság, szokássá tétele.
- Cselekvési minták
- A bibliai történetek alkalmazása.
Tehát ezt kell megtanítanunk a gyermekeknek:
- Tudják, hogy mit hisznek.
- Helyesen viszonyuljanak hozzá.
- És a hitük szerint cselekedjenek.
Baptista bibliaismeret
tanterv I. évfolyam
Tematikai egység: „Mi Atyánk”
Órakeret: 9 óra
Előzetes tudás, tapasztalat: Személyes és családi élmények.
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai: Istenkép alakítása a korosztály szintjén. Az én és Isten viszonya. Helyünk a teremtett világban.
Ismeretek/fejlesztési követelmények
- Ki Isten?
- Mit jelent: Isten az Atya?
- Mit jelent: Isten szent?
- Milyen a mennyország?
- Mit és hogyan teremtett Isten?
- Miben hasonló Isten hozzánk?
- Miben különbözik Isten tőlünk?
- Hogyan szólhatunk Istenhez?
- Mi az imádság?
- Mit jelent beszélgetni Istennel?
- Mikor szólíthatjuk meg Istent?
- Ki szólíthatja meg Istent?
- Milyenfajta imádságok vannak?
- Hogyan szól hozzánk Isten?
- Hogyan szól hozzánk a teremtett világban?
- Hogyan szólítja meg az embert?
- Hogyan szól a Biblia által?
- Hogyan szól a gondviselésen keresztül?
- Mi a jó és a rossz?
- Mi a jó és a rossz?
- Ki mondhatja meg, mi a jó és mi a rossz?
- Miért érdemes a jót választani?
- Mi lehet a rossz választásának következménye?
Kapcsolódási pontok
Vizuális kultúra:
- Személyes élmények megjelentetése sík vagy plasztikus alkotásokban
- Fantázia, kreativitás
- Magyar nyelv és irodalom:
- Beszédkészség, beszédbátorság fejlesztése
- A szituációnak megfelelő nyelvhasználat fejlesztése
- Szókincsfejlesztés
Környezetismeret:
- A Föld
- Növény és állatvilág
Ének:
- Dalok tanulása
- Harmonikus mozgás
Elemzés
Tetten érhető a baptista hitvallás alappillére, az önkéntesség, a saját meggyőződésből fakadó hitéleti cselekedetek, illetve elvek.
- A meggyőződésből fakadó tiszta hit tanítása.
- Az affektív követelmények a gyermeknek az Istenhez, Jézus Krisztushoz való kötődésében jelennek meg.
- Az imádságra, az Istennel és Jézus Krisztussal való személyes szeretetkapcsolatra neveli az elhívatott tanító a gyermeket
- A tantervből kitűnik a készítőinek szándéka:
- A gyermekek ismerjék és szeressék meg Istent, Isten igéjét, a vele való beszélgetést, az imádságot.
- A tanterv a kapcsolódási pontok változatosságával teszi személyesebbé a témákat, különösen az énekek érzelmi hatásával kívánja elmélyíteni.
- A tanterv a fogalmak tárgyalásánál a gyermeket állásfoglalásra sarkallja. Például tegyen különbséget a jó és a rossz között (emocionális erőket szabadít fel).
Görög katolikus hittan
tanterv I. évfolyam
ISTEN CSALÁDJÁBAN ÉLÜNK – Keresztény környezetismeret
Órakeret: heti 2 óra, évi 74 óra
Oktatási cél
- Ismerkedjenek meg a gyermekek az Úr Jézus életének főbb eseményeivel.
- Ismerjék meg Jézus Krisztust mint az Atya küldöttjét.
- Evangéliumi történetek segítségével ismerkedjenek meg a keresztény élet sarkalatos elemeivel (szeretet, megbocsátás, bűn, felelősség, ima stb.).
- Váljanak ismerőssé és érthetővé számukra a vallási jelek, főbb szimbólumok, az egyházi élet személyei és eseményei.
- Tanulják meg a fontosabb imádságokat.
Nevelési cél
- Közös élmények és cselekvések kapcsán alakuljon ki a közösségekhez (család, osztály, iskola) és a krisztusi közösséghez való tartozás érzése.
- Váljon a gyermek képessé arra, hogy imádságai személyes kapcsolatot jelentsenek Istennel.
- Tudjon odafigyelni társaira, nevelőire és családjára, mint értük felelősséget érző ember.
Isten családja – tervezett óraszám: 14
- Ismerkedés. Kik vagyunk. Ima.
- Isten a mi teremtő Atyánk. (Teremtés: mindent Istentől kaptunk.)
- Látogatás a templomban.
- A templom Isten háza. (3. Isten háza)
- A közösségek. Család, osztály, egyház. (1. Isten családja)
- Ismerkedés a templom berendezéseivel. (4. A szentély)
- A pap és segítői. (5. A pap és segítői)
- Az Istenszülő születésének ünnepe – szeptember 8.
- A Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepe – szeptember 14. (2. A kereszt)
- Az Istenszülő oltalmának ünnepe – október 1.
- Ismétlés.
- Összefoglalás: Isten, templom, közösségünk.
- Közösségépítés és önfejlesztés.
- Közösségépítés és önfejlesztés.
A liturgikus órák feladata az ünnep történetének ismerete és az ünneppel kapcsolatos imádságok, énekek gyakorlása. Ezeket az órákat az adott ünnep előtt kell beiktatni a tanmenetbe. A „közösségépítés és önfejlesztés” órák az aktuálisan előkerülő dolgok megbeszélését, önismeretet segítő játékos foglalkozások és a közösséget építő események megtartását szolgálják. Szertartások, elmélkedések, szituációs játékok stb. A liturgikus órákhoz hasonlóan az adott alkalommal lehet felhasználni ezeket az órákat.
Elemzés
- A kognitív követelmények túlhangsúlyozása, olyan terheket róhat a gyermekre, amelyek ellenérzéseket válthatnak ki.
- A kötött elemeket először szívesen tanulja a gyermek, de aztán teherré válnak számára.
- A kötelező templomlátogatás az affektív követelmények kiépítésében további negatív hatással lehet.
- Nagyon körültekintően kell motiválni a gyermeket, mert akár hosszú távra meghatározhatja a hozzáállását.
- Kialakulhatnak egy életre szóló attitűdök.
- Az affektív követelmények megvalósulása nagyban személyfüggő.
- Karizmatikus, jó előadó képességű, szeretetteljes tanár sokat segíthet a kialakulásában.
- Ami viszont nagyon pozitív, hogy a tanterv figyelmet fordít a gyakorlati élet számos területére, a családra, az egyházra és egyéb közösségekre.
Összehasonlítás
Az oktatási célkitűzésekben alapvetően nincs különbség. Mondhatjuk, hogy a kognitív követelmények nagyobb részét azonosan kezeli a két felekezet. Más megfogalmazásban, de mindkettő a Teremtő megismerésére, a Szentírásban való jártasságra teszi a hangsúlyt. A baptista bibliaismeret nem határoz meg külön oktatási és nevelési célt, a kognitív és az affektív követelmények megvalósítását összevonva, összefonva kezeli. A személyességre teszi a hangsúlyt, nem a vallásos cselekedetekre. Míg a görög katolikus hittan tantervén markánsan tetten érhető a liturgikus nevelésre való fókuszálás. A két felekezet eltérő hitvallásából (dogmatikájából) ered ez. A baptisták üdvözítő hitben való meggyőződésükkel szemben a görög katolikusok az üdvözítő egyházban hisznek.
Tudjuk, hogy a görög katolikus hitgyakorlatban és ezzel együtt a hittanban is nagyon hangsúlyos a pszichomotoros készségek tanítása: imádság, keresztvetés, köszönési forma, szertartási rend stb. A baptista bibliaismeret a rávezetés eszközével szándékozik ezt kialakítani.
A nagy egyházak (római, görög katolikus, református, evangélikus) egyházi iskolákban radikális hitéleti, vallásos követelményeket vezetnek be. Ez a radikális követelmény jelentkezik a hitoktatásban is. Míg a baptista – különösen igaz ez a Baptista Szeretetszolgálat fenntartásába kerülő oktatási intézményekre – a lassú lépések taktikájának nevezett, fokozatos elfogadtatás módszerével kívánja a baptista hitelveket meghonosítani. A hitoktatásban ez a felekezethez nem kötött, de baptista elvek alapján felépülő bibliaismeret tanításában jelentkezik. Az önkéntesség baptista elvét megtartva, a Biblia fényét és erejét közvetítve, kívánja az Ige hatása alá vonni a gyermekeket.
Baptista bibliaismeret
Számonkérés, értékelés
Osztályzási dilemma: hit szempontjából vagy az ismeret szempontjából? Osztályzattal értékelhető az egyéni vagy közös feladatokban való részvétel, illetve egy-egy konkrét tevékenység.
Szempontok
- Soha nem irányulhat viszont az értékelés azoknak a személyes vélekedéseknek a minősítésére vagy osztályozására, amelyek a gyermek életszemléletét tükrözik. Fontos, hogy tanulóink folyamatos visszajelzést, pozitív megerősítést kapjanak munkájukról.
- A tanár az értékelésben arra fókuszáljon, mi az, amit a tanuló tud.
- A bibliaismeret-órákon nem a memória, nem a logika vagy a kézügyesség a lényeg.
- A tananyag átadásánál a tanárnak arra kell törekednie, hogy a tanulók aktív órai részvétele során a tanítási órán elsajátítsák a szükséges ismereteket.
- Lehetőség szerint csak szorgalmi feladatokat adjunk, ne legyen kötelező házi feladat.
- A memoritereket is közösen a tanítási órákon igyekezzünk megtanítani. Az így megszerzett tudásról az egyes fejezeteket követő írásbeli témazárók segítségével tájékozódhatunk, vagy projektfeladatokat adhatunk, s a projektmunkát értékelhetjük a témakör végén.
- Azonban ügyelnünk kell arra, hogy a bibliaismeret nem válhat a tanulók számára egy a többi tantárgyhoz hasonló számonkérési kötelezettséggel követelő ismeretanyaggá.
Szöveges értékelés az 1. évfolyamon, valamint a 2. évfolyam első félévében
- tudása pozitívan értékelhető
- teljesítménye kiemelkedő
- órai aktivitása példamutató
- szorgalmi feladatokat végez
- példaként állítható a közösség elé
Megfelelt:
- tudása ingadozó képességei alatt teljesít
- az órákon passzív, nem vesz részt a közösségben
- önállótlan, irányításra szorul
Nem felelt meg:
- ismeretei nem érik el a korosztályától követelhető minimális szintet
- ennek megváltoztatására nem is törekszik
- az órákon passzív, nem motiválható
Görög katolikus hittan
Számonkérés, értékelés
Szempontok
A tanulók munkájának értékelése fontos a diákok szempontjából, hogy visszajelzést kapjanak tevékenységükről.
Az értékelés fő céljának azonban olyannak kell lennie, hogy inspirálja őket a továbblépésre.
Értékelésünkkor vigyázzunk arra, hogy semmiképpen sem a szankcionálás, megtorlás érződjön belőle, hanem a fejlődés segítésének szándéka.
Az értékelésnek át kell fognia
- a lexikális tudást,
- a társakkal való magatartást,
- a közösségre való figyelést,
- a hittanórákon való részvétel milyenségét,
- a saját egyházközségbe való bekapcsolódás szintjét,
- s nem utolsósorban a hitében való haladást.
Szöveges értékelés az első évfolyamon félévkor és a tanév végén, és a második évfolyamon félévkor
- Kiválóan megfelelt
- Jól megfelelt
- Megfelelt
- Felzárkóztatásra szorul
Hittani ismeretei:
- Kiváló hittani ismeretekkel rendelkezik
- Biztos tudása van alapvető hittanból
- Bizonytalan a tudása alapvető hittanból
- Hitismeretei nem érik el a korosztályának megfelelő szintet
Órai írásbeli munkája:
- Pontosan – áttekinthetően – elfogadhatóan dolgozik
- Pontatlanul – hanyagul – rendszertelenül dolgozik
Órai aktivitása:
- az órai munkában aktívan részt vesz, gyakran jelentkezik
- az órai munkában részt vesz, és időnként jelentkezik
- az órai munkába való bekapcsolódásra időnként figyelmeztetni kell
- az órai munkába csak többszöri felszólításra kapcsolódik be
- az órai munkában passzív
Összefogalás
Mindkét felekezet fontosnak tartja, hogy a gyermek értékelést kapjon a munkájáról. A cél mindkettőnél a pozitív megerősítés motivációs alkalmazása.
- A baptista bibliaismeret számonkérésénél a legfontosabb szempont az egyéni fejlődés értékelése.
- Megadja a tanulónak az egyéni véleménynyilvánítás szabadságágát.
- Alkalmazkodik az életszemléletéhez.
- Igyekszik feloldani a kötelező jellegét.
- Inspirálja, de nem szankcionálja az órai aktivitást.
- A görög katolikus hittannál a számonkérés teljesítményorientált. Értékeli
- a tudást
- a magatartást
- az aktivitást
- az elkötelezettséget
- és a hitet.
Természetesen az értékelési szempontok is visszavezethetők a dogmatikai különbségekre, a hitéleti és liturgiai különbözőségekre. Úgy vélem, a baptista bibliaismeret értékelésénél a hit szempontja, a görög katolikus hittannál az ismeret szempontja felé mozdult el az értékelési dilemma feloldása.
“A baptista bibliaismeret és a görög katolikus hittan összevetése” bejegyzéshez 1 hozzászólás