Blog

Ki vagy te, hogy másokra erőltesd a saját erkölcsi értékrendedet?!

Paul Copan

Az erkölcsi relativizmus uralkodó eszme a kultúrantropológusok körében. Az első számú kulturális ellenség a keresztény misszionárius. Miért? Mert rákényszeríti értékrendjét törzsi kultúrákra és etnikai csoportokra. Nem kellene inkább békén hagynunk ezeket az embereket, és megakadályozni, hogy a rájuk erőltetett nyugati kultúra súlyos terhe alatt összeroppanjanak?

Tovább »

Lelkigondozói alapképzés Budapesten

A képzés kezdete: 2013. szeptember 27. A szervezők azokat a jelentkezőket várják, akik gyülekezeti tagként a személyes lelkigondozás területén képezni szeretnék magukat. Mivel gyülekezeteinkben nemcsak hitéleti, hanem életvezetési, párkapcsolati és helyenként pszichés problémák is felmerülnek, ezért szükség van a lelkigondozás …

Tovább »

A mentori kapcsolatokról

Ron Edmondson baptista lelkipásztor (Immanuel Baptist Church, Lexington, USA) írja egy cikkében, hogy nagy híve a mentori kapcsolatnak. Azt mondja, hogy 25 éve van mentora, és ez nagyban segítette őt, hogy az élete jobb legyen. Leírja, hogy mi az a …

Tovább »

Mentorhiány a 21. században

Mazsu Gyöngyi

Egyik pasztorálpszichológia-órán felkeltette figyelmemet az a gondolat, hogy sok „Saul típusú ember” van közöttünk, akikből azért nem válnak „Pál apostolok”, mert nincs mellettük egy Barnabás, aki felfedezze elhívásukat, tehetségüket, majd elindítsa és kísérje őket az úton.

Dolgozatom célja, hogy választ keressek arra a kérdésre, miért van ma olyan kevés mentor, hol vannak a Barnabások, ki is valójában a jó mentor, mi a feladata. Célom továbbá megvizsgálni, hogy miért van olyan nagy hiányosság ezen a területen, különösen a keresztény gyülekezetek életében.

1. Ki a mentor?

A bevezetésben említett történet, melyet az ApCsel 9,26–30ban olvashatunk, leírja, hogy SaulPál, miután Damaszkuszból kimenekítették, Jeruzsálembe ment. Ott „csatlakozni próbált a tanítványokhoz, de mindenki félt tőle, mert nem hitték, hogy tanítvány”. Barnabás azonban „maga mellé vette, elvitte az apostolokhoz”, és elmondta nekik, hogyan formálta át az Úr. Majd amikor Jeruzsálemben is az életére törnek, visszaküldik Sault a szülővárosába, Tarzuszba. Később az ApCsel 11,25–26 arról tudósít, hogy Barnabás – bizonyára hosszabb idő elteltével – elment Tarzuszba, felkereste az ifjú Sault, és amikor megtalálta, ismét csak maga mellé vette, elvitte Antiókhiába, ahol „egy teljes esztendeig dolgoztak együtt a gyülekezetben”. Barnabás tehát, aki ekkor már benne van egy apostoli belső körben, felkarolja Sault. Ma úgy is fogalmazhatnánk, hogy a mentora lesz.

Tovább »

Hit és kételkedés (könyvajánló)

Vas Ferenc

timkellerbook
Timothy Keller: Hit és kételkedés
300 oldal, Budapest, Harmat, 2012

A közgyűlésen elhangzott adatok közül az egyik legfontosabb az volt, hogy a magukat baptistáknak vallók 35%-a felsőfokú diplomával rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a közösségünk missziói területének az egyik legjelentősebb terepe az értelmiségiek. Úgy kellene szerveznünk istentiszteleteinket, hogy őket is meg tudjuk szólítani. Ez egyike a baptista egyház a nagy kihívásainak.

Tovább »